تعداد بازدید: 2494

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 12 تير 1392-11:31

ملتی که اسطوره هایش را تخریب کند،ناچار باید اسطوره اش "جومونگ" باشد!

عکس های خبری مازندنومه/دو عکس از دیدار همکاران مازندنومه با ع.پاشایی+دو عکس از اهانت به نیمایوشیج در شبکه های اجتماعی


مازندنومه:عصر چهارشنبه به همراه تعدادی از همکاران به دیدار استاد عسگری پاشایی(ع.پاشایی) در منزلش در داراب کلای میاندورود رفتیم.

ع.پاشايي سال 1318 متولد شد.دوران ابتدايي و دبيرستان را در زادگاهش - ساري - گذراند. در سال ۱۳۳۸ وارد دانشسراي عالي تهران و در آنجا مشغول به تحصيل در رشته فلسفه و علوم تربيتي شد. او در سال ۱۳۴۱ فارغ التحصيل شد.

 در زمينه كتاب شناسي پاشايي، بايد آثار او را به سه سمت ويرايش، ترجمه و تأليف تقسيم كرد؛ ابتدا ترجمه هاي او كه خود چند زمينه دارد: ۱- درزمينه آيين بودا ۲ - ذن، از آيين بودا ۳- هند ۴ - چين ۵ - ژاپن ۶ - سرخ پوستان ۷- شعر هند و جهان.

 در زمينه آيين بودا آثار پاشايي مانند فرهنگي است كه براي ورود به دنياي بودا هر يك از آن تأليفات و ترجمه ها مي تواند گامي مؤثر محسوب شوند. دراين زمينه مي توان به كتاب هاي زير اشاره كرد:

 «بودا»، «هينه يانه - از تاريخ آيين بودا» و ... و در بخش ديگر آثار ترجمه پاشايي در زمينه ذن از آيين بودا نيز مي توان به : «ذن چيست؟»، «روش ذن»، «ذن در هنر كمان گيري» و ...اشاره کرد.

 در زمينه ژاپن نيز مي توان به كتاب هايي؛ «هايكو شعر ژاپني»، «صد هايكوي مشهور»، «لاك پوك زنجره»، «تاريخ فرهنگ ژاپن»، «جان ژاپني» و «ژاپن: روح گريزان» اشاره كرد.

يكي از جنبه هاي تحقيقي پاشايي بررسي آثار شاملو است. در زمينه شعر شاملو كتاب هاي «از زخم قلب...»، «انگشت و ماه» و «نام همه شعرهاي تو» (دوجلد) حاصل پژوهش هاي ع. پاشايي است.

حدود سه ساعت به گویش مازندرانی با ع.پاشایی گفت وگو کردیم که بیشتر حرف های مان درباره مازندران و نیز فعالیت چند ماهه گذشته او بود.

پاشایی سایتی به نام"بامداد ساری" را به اتفاق گروه اندیشه پروران راه اندازی کرده که در آن قصد دارد به مردم آموزش بدهد چگونه کتاب بخوانند.او باور دارد مردم کتاب خواندن بلد نیستند.

متن مصاحبه ما با این مترجم و نویسنده توانا به زودی در ستون گفت و گوی مازندنومه انتشار می یابد.فعلا" دو عکس از این دیدار را در زیر به نمایش گذاشته ایم.

 

*سریال اهانت به مشاهیر مازندران

یکی از کاربران ما به نام"صادق محمد پور" دو عکس از اهانت به نیمایوشیج-پدر شعر نوین ایران" را که در شبکه های اجتماعی "شیر" می شود،برای ما ارسال کرده و نوشته:

 «سریال اهانت به مشاهیر مازندران؛این بار نوبت به نیما یوشیج رسید.

 پس از توهین مجری برنامه تلویزیونی ورزش و مردم به ببر مازندران-جهان پهلوان امامعلی حبیبی- و به کار گیری القاب ناشایست که موجب آزرده شدن علاقه مندان به این اسطوره ورزشی شد، این بار نوبت به مشاهیر فرهنگ و ادب دیار تبرستان رسید

در چند روز گذشته تصاویری موهن و تمسخر آمیز از نیمایوشیج -شاعر نامی مازندرانی و پدر شعر نو فارسی- در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط برخی افراد غیربومی مدعی روشنفکری منتشر شد که البته با واکنش جمعی از کاربران شبکه اجتماعی همراه شد.

تعدادی از کامنت های زیر این عکس چنین است:

-ببين كار ما به كجا كشيده كه زبان و فرهنگ خودمونو خودمون زير سوال ميبريم از بيگانه چه انتظاري ميره؟

- آفرين،‌فصله ارزش زدايي!

-متاسفم برای دبیرستانی های دانشجو نما

-کار زشتی بود.لطفا شان اشخاص رو حفظ کنید اگر هم با مسببان مشکل دارین.در حد این پیج نبود

-ملتی که اسطوره هایش را تخریب کند ناچار باید اسطوره اش "جومونگ" باشد!»


  • کیجا سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 18 تير 1392-0:0

    برار جان!!!!!! اصل مطلب رو شما متذکر شدید. سپاسگزارم

    • میهن دوستپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 14 تير 1392-0:0

      خانم بهارک همتی،از کجا میدونی که این عکسها در صفحه اصلی اش بازدید کننده کمتری داشت؟می دونی فیس بوک چیه؟می دونی چند میلیون کاربر داره؟ در ضمن هدف این سایت مقدسه.آگاه بخشیه.زده و گفته دارن تخریب می کنن.مگه وقتی یک بنای باستانی رو تخریب می کنن عکسش رو نمی زنن تا احساسات برانگیخته بشه؟پس به اونها هم بگین که عکس نزنن و پخش نکنن.تخریب مفاخر که از تخریب بنای باستانی و قطع جنگل کمتر نیست.باید با عکس افشاگری کرد.همان طور که در سایر حالت ها با عکس این کار انجام می شود.این تفکر پوسیده و پوچ را کنار بگذارید که نشر عکس باعث ترویج می شود.برعکس لازم بود.من از مازندنومه تشکر میکنم که هشدار داد.مگر می شود مطلب خالی زد و گفت در فلان جا نیما را مسخره کردن.خب عکس نداشته باشد خواننده از کجا بفهمد عمق مساله چقدر است.کاری که این عکس ها میکند از خود خبر بالاتر است.

      • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        جمعه 14 تير 1392-0:0

        با باز نشر این عکس ها مخالفم. این عکس ها در همان صفحه اصلی خودشان بازدید کننده کمتری داشتند.

        • جمعه 14 تير 1392-0:0

          با سلام

          این کار در نوع خودش بسیار زشت هستش میشود با کارهای دیگر که به کسی بر نخورد هم مردم رو خنداند ولی ای برادر و خواهر مازنی ,ما برای نیمای بزرگ چه کردیم ایا توانستیم مانند ترکها که شهریار رو جهانی کردند و حتی همه کوچک و بزرگ استانهای اذری حداقل مقداری از شعرش رو حفظ نمودند ایا ما هم یک بیت از شعرهای نیمای بزرگ را بلدیم.انمرد در انزمان برای اعتلای فرهنگ مازندران شعر بومی می سرود و عشقش ولایتش بود . ارزش امامزاده رو متولی نگه میداره

          • جمعه 14 تير 1392-0:0

            انقد نگید تهرانیا با پایتخت مسخره مون کردن... خود مازندرانیا چش ندارن همو ببینن...مخصوصا این ...که میخوان کل مازندران نابود شه و فقط ... بمونه...واسه هر صفت بد هم یه شهر پیدا میکنن. آدمای این عکس هم ...یکی از دوستام باهاشون بود تو اردو

            • جمعه 14 تير 1392-0:0

              تصویری که هیچ جا نبود؟من خودم تو فیسبوک دیدم...یکی از بندر عباس شیر کرده بود...

              • یونس سام از غرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه 4 0
                جمعه 14 تير 1392-0:0

                شضوند زنده بار دگر مردگان /اگر بشنوند نام مازندران.

                این بیت عنوان نقدی جانانه است بر سریال پایتخت که استاد مومن توپا ابراهیمی نوشتند .به دوستان توصییمیکنم بخونن.پیش بینی ایشان قابل اعتناست .

                • جمعه 14 تير 1392-0:0

                  از مازندنومه بخاطر این تذکر تشکر میکنیم.این عکسها در فیس بوک وجود دارد و مازندنومه نهی از منکر کرده.این آقایی که میگوید چرا زدی احتمالا روز ی دو سه تا سایت را بیشتر نمی بیند و اطلاع از ماجراها ندارد.اگه اینترنتی باشید میدانید ماجرا چیست.در ضمن کامنت های مثبت یکی از سایتها را که در زیر مطلب اوردند.ندانسته نظر نگذارید

                  • جواب فریدپاسخ به این دیدگاه 4 4
                    جمعه 14 تير 1392-0:0

                    آقای فرید خان کم اطلاع! سریال پایتخت نه دست در دماغ نیما کرد نه هیچ مازندرانی دیگر. واسه مفاخر استان هم روسری تهیه نکرد.سریال پایتخت به مازندرانی ها آبرو داد.کمی لج بازی را بذار کنار.برو مطالعه کن برادر.الکی نظر ...نده اینجا

                    • مازندرانی پاسخ به این دیدگاه 2 1
                      جمعه 14 تير 1392-0:0

                      فقط بی بته ها... به مفاخر ادبی کشور توهین می کنند!

                      • یک تذکر جدی پاسخ به این دیدگاه 3 2
                        جمعه 14 تير 1392-0:0

                        با سلام و احترام.تذکر بنده صرفا جهت اطلاع است و اصلا درج کردن و یا نکردن آن برایم هیچ اهمیتی ندارد.

                        با اینکه احترام زیادی به همه رسانه ها قائل هستم اما این کار شما را اصلا نپسندیدم اگر چه این خانم ها صرفا بدلیل کار بچه گانه خود خواستند با مجسمه نیما یوشیج شوخی کنند و قطعا قصد توهین به ایشان را نداشته اند و این کار را در دنیای خصوصی خود انجام داده اند اما کار رسانه شما اصلا در انتشار این عکس با بازدید کننده بیشتر کاری بسیار غلط بوده است و مخصوصا با تیتر توهین ملت .

                        حتما مستحضر هستید که ملت بزرگ ایران به نیمای عزیز توهین نکرده و نخواهد کرد و نیما یوشیج هم آنقدر در بین ادب دوستان ارزشمند است که با این شوخیها ارزش و مقامش پایین نمی آید اما درج این عکس ها و این تیتر های توخالی در بی خبری و بی سوزه گی رسانه شما جای بسی تاسف است.

                        و تذکر دیگر توهین به دانشگاهها دانشجویان دانش آموختگان و بالا خص دانشگاه مازندران و دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن که مجسمه اول و عکس مربوط به آن بوده است که این دانشگاه از دانشگاههای معتبر کشور و استان است و پذیرفته شدگان در آن از رتبه های برتر کنکور سراسری هستند و این القاب نه شایسته شما و رسانه شماست و نه آن فرهیختگان پس بسیار به جاست از این پس در تولید اخبار خود دقت بیشتری فرمایید و به خصوص در اخباری که مر بوط به فرهنگ و فرهیختگان می باشد.

                        • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 3 0
                          پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                          دیدار با ع پاشایی را باید غنیمت شمرد. منتظر متن کامل مصاحبه هستیم. ممنون آقای صادقی.

                          • پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                            وقتی مازندنومه از ساخت سریال پایتخت حمایت می کنه ، نتیجه اش همین میشه دیگه در شبکه های اجتماعی نیما یوشیج پدر شعر نو را دست بیندازند و در شبکه تهران سریال مهرآباد ساخته شود که نقش مازندرانی سریال به معنای کامل کلمه خُل هست.

                            • پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                              آقای محمدپور این چه کاریه که کردی ؟خجالت نکشیدی؟ تصویری که هیچ جا نبود رو الکی دادی به یه رسانه تا خودش ضد تبلیغ بشه

                              • پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                                این رفتاریه که تقریباً همه جای ایران با مجسمه های مشاهیر انجام میشه. در نفس عمل شاید زشت باشه. اما هیچکدوم از اینا قصد بی احترامی به خود اون شخص رو ندارن. بهتره کمی آسیب شناسی کرد و بعد موضع گرفت. اصلاً معتقدم عکس اول یک عکس اعتراضی به انواع و اقسام فشار و تفکیک جنسیتی در دانشگاه هاست. عده ای هستند که همیشه مدعی روشنفکری و دفاع از مشاهیر هستن، اما نمیدونن بی احترامی کجا داره انجام میشه. بی احترامی به نیما اینه که چند ساله قراره روزی به نام روز نیما در تقویم ملی ثبت بشه و به هر دلیلی انجام نمیشه. بی احترامی به نیما اینه که دانش آموزان مازندرانی هنوز نمی دونن نیما اهل این استانه. بی احترامی به نیما اینه که وضعیت مقبره نیما بعد از چند سال بلاتکلیف مونده. بی احترامی به نیما اینه که نیما در محافل شعری و ادبی استان های دیگه بیشتر از مجامع ادبی مازندران شناخته شده. بی احترامی به نیما اینه که در اصفهان و فارس و هرمزگان جلسات ماهنه نیماخوانی برگزار می شه و در مازندران این نشست بعد از 2 بار برگزار شدن و پیدا شدن چند مدعی و داغدار نیما تعطیل شد. الکی یه سری شیطنت های جوانانه دخترا و پسرای دانشجو رو به حساب بی احترامی نذارین. به فکر ریشه ها باشین، شاخه ها خودشون اصلاح میشن...

                                • پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                                  دختران ما اینقدر افسار گسیخته شدن که جای تامل دارد. نمیدانم این کار را به حساب عدم توجه دولت به فرهنگ بگذارم یا مادرانی که تربیت درست فرزندانشان را فراموش کردن و آنها را بحال خود رها کردن

                                  • پنجشنبه 13 تير 1392-0:0

                                    شرم اور است


                                    ©2013 APG.ir